Debat & foredrag

Porten til Præstø

Arkitektonisk projektforslag om to nye byrum i Præstø
Billet: 35 DKK

Lindevej 45
4720 Præstø
Danmark

Porten til Præstø er et arkitektonisk projektforslag, der adresserer de stigende vandmasser, som Præstø periodisk rammes af, og som byen forventes at skulle håndtere i fremtiden. Projektet tager udgangspunkt i Tubæk Å, som fungerer som den centrale akse, der forbinder tre forskellige forslag, der relaterer sig til byen og det omkringliggende våde landskab. Projektet undersøger, hvad det gør ved en lokal selvforståelse, at byens eksisterende strukturer ændrer sig i kraft af de klimatiske forandringer.

Under stormfloden den 20. oktober 2023 forårsagede vandmasserne omfattende ødelæggelser, da slusen til Tubæk Å ikke kunne modstå presset. Ved den næste stormflod i 2024 lykkedes det de tilkaldte pumper at holde vandstanden i åen nede, hvilket reducerede omfanget af oversvømmelser i byen. Tubæk Å's centrale placering i Præstø gør den til et værdifuldt rekreativt område, men med de stigende klimatiske udfordringer er der behov for en integreret beskyttelse.

Projektets fokus er derfor at skabe et mulighedsrum for sameksistens med de stigende vandmasser og at udvikle et samlende landskab omkring Tubæk Å, frem for et splittende. Projektforslaget inkluderer to nye byrum, placeret i hver sin ende af åen, som fungerer som nye orienterings- og samlingspunkter i Præstø. Det ene er et teknisk anlæg, hvor fjorden møder åen, og det andet er et brohus, der krydser åen og skaber et kulturelt samlingssted i forbindelse med de nye biblioteks- og arkivlokaler i Præstø Støberihaller. Med den landskabelige bearbejdning af Tubæk Å vil Præstø opleve skiftende tilstande – nogle gange vil byen fremstå som en ø, og andre gange vil den være sammenbundet af en ny form for liv.

Foredragsholder Caroline Stokholm har som sit afgangsprojekt på Arkitektskolen skrevet om Tubæk Å og vandstandssituationen i forbindelse med stormfloden den 20. oktober 2023.

Billetsalg

Vordingborg Bibliotekerne benytter leverandøren Place2book til salg af billetter, hvilket betyder, at dine personoplysninger registreres hos Place2book.

Vil du vide mere om deres privatlivspolitik inden du køber billetter, kan du læse privatlivspolitikken her persondata.