Ugens anmelder

Af Redaktionen

Ugens anmelder

Louise anmelder Lær at tegne manga! - Figurdesign

Louise er bibliotekar, og hun er superskarp på at finde spændende litteratur til børn og unge, også til dem, der har lidt svært ved at finde deres genre

Er du fan af den japanske tegnestil MANGA eller bare vild med at tegne, så er der ny inspiration at hente i manga-tegnebogen ’Lær at tegne manga: figurdesign’ udgivet af Forlaget Fahrenheit.

Forfatterne Natalia Batista og Elise Rosberg viser gennem fem kapitler, hvordan man bliver god til at tegne henholdsvis ansigt, krop, tøj, bevægelser og personlighed på figurerne.

Med lidt øvelse kan man skabe sine egne manga-figurer inspireret af de populære japanske tegneserier, der som bekendt læses bagfra.

Manga er det japanske ord for tegneserier, men det bruges særligt om den stilart, hvor karaktererne har usædvanligt store øjne og hoveder, og hvor illustrationer og historie rummer masser af eventyr og dynamik. Så uanset om man er nybegynder, eller allerede er en øvet tegner, er manga en god tegnestil, hvis man gerne vil arbejde med effekter og drama.

Bogen 'Lær at tegne manga: figurdesign' indeholder grundige anvisninger til, hvordan man giver figurerne personlighed og arbejder med teknik, anatomi og udtryk. I slutningen af hvert kapitel er der en øvelse, hvor man kan finpudse sine karakterers detaljer. Bogen er en god guide for alle fra ca. 8 år og opefter, der gerne vil skabe deres eget spændende manga-univers.

Ifølge Politikens tegneserieanmelder Felix Rothstein er der igen kommet gang i manga-udgivelserne, efter de for 20 år siden oplevede et sandt boom i Danmark. Foruden ’Dragon Ball’, som blev en af de mest solgte tegneserier i verden, er der nu udkommet nye serier som ’My Hero Academia’, ’Radiant’ og den koreanske manhwa-serie ’Solo Leveling’.

På biblioteket er vi vilde med manga, og udover tegneserierne og 'Lær at tegne manga: figurdesign' kan man låne flere bøger med tips og tricks til at tegne manga, f.eks. bøgerne ’Manga-tegning deluxe’, ’Mangaens magi’ og ’Taynikma tegneskole’.

D. 5. oktober afholder Møn Bibliotek en tegneworkshop med forfatter og illustrator Jan Kjær, der sammen med børn fra 10 år og opefter vil udforske den populære, japanske tegnestil og kigge nærmere på de særlige manga-ansigter og kropsproportioner, som kendetegner mangaen.

Har du også lyst til at blive Ugens Anmelder, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk