Ugens anmelder

Af Redaktionen

Ugens anmelder

Stine anmelder 'Over Grænsen'

Stine er bibliotekar og vil altid kunne anbefale læseværdige bøger, både chick litt-, kærligheds-, klassiker- og krimigenren eller noget helt andet.

Hjerteskærende stærk roman om kærlighed, konflikter og religion i 1975’ernes Belfast.

Cushla er en ung katolsk skolelærer, som vil det bedste for børnene uanset religion. Om aftenen arbejder hun på brorens pub og her møder hun den ældre og gifte advokat Michael, som tilmed er protestant.

De forelsker sig lidenskabeligt i hinanden, men på de vilkår som Michael kan tilbyde. Cushla ved bedre, men kan ikke modstå den sofistikerede Michael, som introducerer hende til en verden, der er langt fra sin egen med en enlig fordrukken mor og en konstant angst for overfald.

I datidens Nordirland er det en umulig kærlighed.

Belfast anno 1975 er præget af terrorangreb på især katolikker og en verden med vold, druk og mord er dagligdag. Romanen beskriver på fornemmeste vis, hvordan en dagligdag er ganske almindelig, når man skal trække gardinerne for om aftenen eller tjekke bilens undervogn for bomber.Sådan lever de. Selv om fortællingen er historisk, så er det tankevækkende, hvor nærværende historien er med Ukraine-krigen taget i betragtning.

’Over grænsen’ er en fængende bog. Jeg læste den på nogle dage og havde umådeligt svært ved at lægge den fra mig.Bogen har meget på hjerte og rummer en smuk, intens og hjerteskærende fortælling; og så er det tilmed en klog bog.

Cushla og Michael lærer meget af hinanden og det viser, hvordan religioner og skel kan gå hånd i hånd. Absolut læseværdig roman, som sætter sine spor.

Har du også lyst til at blive Ugens Anmelder, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk