Ugens anmelder

Af Redaktionen

Ugens anmelder

Pernille Vangaa Knudsen anmelder 'Store tanker, små forklaringer'

Pernille er bibliotekar og er fuldstændig skarp på litteratur til børn og deres forældre. Hun træffes oftest på Præstø & Vordingborg Bibliotek.

”Store tanker, små forklaringer” er denne uges boganbefaling til alle nysgerrige børn fra 10 år. I denne fagbog får du forklaringer på alverdens ord. Bogen er skrevet af Tracey Turner.

Hvad betyder epidemiologi?

Og hvad er en primatolog?

Har du hørt ordet stoicisme før?

Og hvad betyder mon ableisme?

Bogen indeholder ord og forklaringer inden for både kultur, filosofi, aktivisme, tro og samfundet – og selv voksne kan blive klogere.

Det er en rigtig god bog at fordybe sig i sammen med sit barn – og der var helt sikkert nogle ord, som jeg ikke kendte forklaringerne på, da jeg læste den.

Bogen kan bruges som opslagsbog, men den kan også læses fra en ende af.

Undervejs bliver man forkælet med fine og overraskende illustrationer af Tequitia Andrews i lækre farver.

Kendte personer bliver også nævnt undervejs i bogen fx Ban Ki-Moon, Kimberlé Crenshaw, Greta Thunberg, Benito Mussolini, Leonardo da Vinci m.fl.

Bogen anbefales til alle, der er interesserede i at lære nye ord – og få et blik ud i Verden.