Ugens anmelder

Af Redaktionen

Ugens anmelder

Henning anbefaler "Hvor solen græder" af Puk Damsgård

Henning Schmidt er bibliotekschef og han er altid klar til anbefale spændende læsestof

I juni hørte jeg hørte Puk Damsgård tale på Præstø Litteraturfestival. Puk er opvokset i Hammer-Torup mellem Næstved, Præstø og Vordingborg – og jeg blev nysgerrig på hvilket menneske hun er.

Hvad fik hende til at rejse ud til hvor bomberne falder og kuglerne flyver? Var hun bange? Var hun modig?

Puk Damsgård arbejder som DR's korrespondent i Mellemøsten og har boet i Islamabad, i Kabul, i Beirut og i Kairo. Hun har skrevet en god håndfuld bøger baseret på hendes møder med mennesker i brændpunkterne i Mellemøsten.

Hendes seneste bog "Drageland" handler om Afghanistan efter Vestens tilbagetrækning og Talibans magtovertagelse i 2021.

"Ser du månen, Daniel" handler om fotografen af samme navn, der var gidsel hos Islamisk Stat.

”Den sorte kat i Mosul” beskriver hvordan irakerne levede livet med borgerkrig, militser, terrorgrupper, og en amerikansk ledet invasion.

I ”Arabica” bliver læseren taget med på rejse til "Det lykkelige Arabien", som Yemen hed i gamle dage.

Jeg startede med at læse "Hvor solen græder", der er en dybt gribende og personlig beretning om krigen i Syrien, som fulgte i kølvandet på ’Det Arabiske Forår’. Vi er med bag frontlinjerne i en konflikt, hvor millioner blev fordrevet, og hvor tusindvis har mistet livet. Puk Damsgård er en mester til at skildre de menneskelige omkostninger ved krigen – hun skriver både empatisk og engageret, hvilket gør det muligt for læseren at føle med de mennesker, der beskrives.

Bogen følger flere centrale figurer, herunder storbykvinden Nour, der i sin søgen efter frihed engagerer sig i oprøret, men hurtigt bliver fanget i krigens brutale realitet. Damsgård præsenterer også karakterer som Dr. Kassem, en engageret læge, og Mohannad, en ung mand fanget mellem drømme og krigens rædsler. Gennem deres historier belyser Damsgård både fysiske, psykiske og sociale konsekvenser af konflikten, hvilket giver læseren en dybere forståelse af de komplekse dynamikker i Syrien – bl.a. imellem de forskellige folkeslag og forskellige religiøse grupperinger.

"Hvor solen græder" er ikke blot en reportage om krigen i Syrien; det er en stærk fortælling om menneskelig modstandskraft og de tragiske omkostninger ved konflikt. Puk Damsgård formår at fange både håb og fortvivlelse, hvilket gør bogen til en uundgåelig læsning for dem, der ønsker at forstå den syriske krigs virkelighed. Det er en anbefalelsesværdig bog, som står som et vigtigt vidnesbyrd om en af vores tids store humanitære kriser.

Fik jeg svar på spørgsmålene, som jeg stillede mig selv? Ja – i hvert fald på nogle af dem – og jeg er helt sikkert ikke færdig med at læse bøger af Puk Damsgård.

Har du også lyst til at blive Ugens Anmelder, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk