Ugens anmelder

Ugens anmelder er Mette Storm

Af Redaktionen

Ugens anmelder

Mette anmelder "En hårfin balance"

Mette er bibliotekar. Hun læser oftest faglitteratur, gerne om politik, samfund og historie eller historiske romaner. Spørg gerne efter gode forslag.

"En hårfin balance" af Rohinton Mistry.

Vil du gerne blive klogere på nyere Indien historie, så er her alletiders mulighed.

Gennem romanens 4 hovedpersoner får vi et billede af dagligdagslivet på bunden af samfundet flettet ind i turbulente politiske begivenheder.

Personerne vi følger er skrædderne, den optimistiske Ishvar Darji og nevøen den tungsindige Om’ Darji. Vi møder også Dina Dalal, en ung enke, der lejer værelser ud for at bevare sin selvstændighed efter mandens død. Og til sidst den unge rolige studerende Maneck Kohlah.

Vi følger deres liv, der af omstændighederne er flettet sammen af et bofællesskab i en lille lejlighed. Alle er de udfordrede af vilkår, som de ikke har store chancer for at ændre på. Men de prøver at finde en vej og gennem hårdt arbejde, at få fodfæste i en rå verden, der består af undertrykkelse, uretfærdighed og vold.

Det gik ikke stille for sig i Indien i det 20. århundrede; snigmord på politiske ledere, løsrivelse fra en kolonimagt, ekstrem fattigdom og krige. Derudover sætter romanen også fokus på det grusomme kastesystem, der består af en social rangorden af mennesker. Ens kastestatus går i arv, og det gør det derfor vanskeligt for den enkelte at blive mønsterbryder.

Hovedpersonerne i denne roman er alle enten tilhørende en minoritetsgruppe eller blandt "de urørlige", som er den laveste kaste. De kan komme i alvorlige problemer, alene ved at træde på personer fra højerestående kasters skygger!

Alt dette er baggrund for hovedpersonernes gribende og fascinerende historier. Og selvom det måske lyder frygteligt dystert, så er det ikke oplevelsen af bogen. Her er også forelskelser, håb og optimisme. Og alt er så fremragende beskrevet, så det var svært ikke at blive grebet af den omfangsrige roman. .

Det er en fantastisk roman, hvor man fornemmer det pulserende liv, de hårde livsvilkår og håb. Det beskrives så levende og den er absolut værd at læse.

Har du også lyst til at blive Ugens Anmelder, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk