Ugens anmelder

Ugens anmelder er Nina Vestergaard

Af Redaktionen

Ugens anmelder

Nina anmelder filmen "Hidden Figures"

Nina er Bibliotekar. Hun er altid klar til en god filmanbefaling - både på dvd og på Filmstriben

Mennesket har altid kigget ud i rummet og undret sig – hvad er det derude, hvordan fortolker vi de begivenheder eller stjerner vi kan se. At vi har navngivet stjerner i flere tusinde år er sikkert. Men at komme derud – det fik USA og Sovjetunionen til at indlede Rumkapløbet og sætte gang i en teknologisk udvikling, som præger vores hverdag.

Filmen "Hidden Figures" sætter fokus på dette kapløb, hvor de menneskelige computere/matematiske genier er i direkte kappestrid med IBM, som udvikler den første computer. Målet: at få det første menneske ud i rummet.

Desværre for USA får Sovjetunionen den første mand derud – men det næste mål er at få den første mand til månen.

Samtidig med dette kapløb foregår der også i USA kamp om menneskerettighederne – om de afroamerikanske indbyggeres rettigheder, om den underliggende racisme overalt. Hvad enten det er adgang til toiletter, sæder i bussen eller i parken eller om kaffekanden er ”for blacks only”. For ikke at tale om ligestilling mellem kønnene.

"Hidden Figures" er fortællingen om 7 hektiske måneder (naturligvis med filmmediets evne til at sætte begivenheder, der foregår over år) for at få astronauten John Glenn ud i rummet.

Filmen fortæller om virkelighedens menneskelige computere Kathrine Goeble og Dorothy Vaughan. De er begge matematiske begavelser. Kathrine, der kan udregne decimaler bedre end computeren og Dorothy, der ender som chefprogrammør af tidligere nævnte IMB. Men det er også historien om den første afroamerikaner, der fik lov til at studere til ingeniør.

Lederen af rumprogrammet spilles af Kevin Costner – og for ham handler det om at programmet lykkedes – hvilken race du er, det er ikke nødvendigt for programmet men det er din hjerne, der er vigtig.

For tv-seriefans og fans af figuren Sheldon(The Big Bang Theory) – så spiller Jim Parsons en enøjet, kvindehadsk og racistisk forsker, der tager æren for Kathrine’s arbejde lige indtil den dag, hvor Kathrine offentligt præsenter sine udregninger – og får lov til at deltage i bl.a. møder med Pentagon og John Glenn.
For hvordan kan hun beregne baner og landingssteder uden at kende hele billedet?

Det er en fantastisk god film, der fortæller om rumkapløbet men også om raceopgøret, der kom nogle år senere. Filmen blev nomineret til flere Golden Globes og Oscars bl.a. bedste film og bedste skuespillerinde.

Filmen er baseret på bogen "Hidden Figures" af Margot Lee Shetterly. Hvis du ønsker at læse om samme emner kan du læse bogen "Niceville" af Kathryn Stockett.

Har du også lyst til at blive Ugens Anmelder, så skriv til bibliotekerne@vordingborg.dk